Ben je klaar voor het paleo dieet?

Eten volgens het paleo dieet kan op verschillende manieren. Sommige mensen houden zich strikt aan de voorschriften van het dieet en andere kiezen ervoor om wat soepeler met deze richtlijnen om te gaan. Afhankelijk van de fase waar je in zit kan je ervoor kiezen om de teugels wat te laten vieren en minder strikt de regels van het paleo dieet te volgen. In dit artikel wordt daar meer informatie over gegeven en daarnaast wordt er ook een uitleg gegeven wanneer voedsel daadwerkelijk paleoproof is.

Wanneer is het paleoproof?

De algemene regel die je altijd kan onthouden is dat voedsel niet bewerkt mag zijn. Denk hierbij aan bestrijdingsmiddelen, het toevoegen van e-nummers en/of andere smaakversterkers. Deze voedingsstoffen moet je zoveel mogelijk vermijden. De meest gegeten paleovoedsel zijn noten en zaden, vruchten, vlees en vis (let op: niet bewerkt) en natuurlijk de verschillende groenten (niet bespoten).

Voorbereidingsfase

De nieuwe gewoontes leer je door ten eerste er mentaal volledig achter te staan. Wanneer dat niet het geval is is de kans groot dat je eerder stopt met het volgen van het paleo dieet. Sta je volledig achter de keuze om het volgens de paleo richtlijnen te leven?

In de voorbereidingsfase is het ook mogelijk meer informatie te verzamelen over de principes, geschiedenis en daarnaast is het ook erg goed om alvast deel te nemen aan het forum. Hier worden vaak verhalen gepost die wellicht herkenbaar voor je worden. Lees het op je gemak eens door want op deze manier kom je erachter waar je wellicht tegen aan kunt lopen. Let op: elk persoon reageert anders op het volgen van de paleo richtlijnen. Het is mede afhankelijk van de motivatie en doorzettingsvermogen.

Paleo proofBeginfase

In deze fase is het van belang dat jij je strikt houdt aan de richtlijnen van het paleo dieet. Het kent vooral nieuwe gewoontes die jij en je lichaam niet gewend zijn. Het is daarom van belang dat je minimaal komende maand geen uitzonderingen maakt. Heb je een verjaardag, feest of andere feestgelegenheid? Kies er dan voor om niet in die specifieke maat te beginnen. Zo is doorgaans de maand december niet de ideale maand om te starten met het paleo dieet. Probeer zoveel mogelijk excuses te vermijden.

Zorg er bijvoorbeeld ook voor dat je boodschappen doet voor de gehele week. Probeer te vermijden dat je honger hebt en dat je grijpt naar de snoepkast. Het is dan ook van groot belang dat je al het bewerkte voedsel weggooit. Zonde? Nee, absoluut niet. Je krijgt er namelijk veel voordelen voor terug. Denk bijvoorbeeld aan energieker, levenslustiger en vrolijker.

“Het is normaal” fase

In deze fase ben je al gewend aan het eten volgens het paleo principe. Je lichaam is er gewend aan geraakt. Je bent positiever, energiekeren en je omgeving merkt dat je veel vrolijker bent. In deze fase maakt het ook minder uit als je bijvoorbeeld een feest waar bewerkt voedsel wordt gegeten zoals chips, m&m’s en pizza’s. Waarschijnlijk laat je het sowieso al links staan omdat je het minder lekker vind.

Bewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*