Op een natuurlijke manier afvallen

Er is op het internet veel verkeerde informatie over afvallen te vinden. Van veel dingen welke geadviseerd worden kun je je afvragen waarop het gebaseerd is, het is vaak in ieder geval niet gebaseerd op wetenschap.

In dit artikel zullen we je een aantal natuurlijke manieren geven om af te vallen. Manieren welke bewezen zijn en gebaseerd zijn op wetenschap.

1. Vermijd bewerkt voedsel

Het meeste bewerkte voedsel wat je in de supermarkt aantreft bevat toegevoegde suikers, of geraffineerde koolhydraten, of toegevoegde vetten. Of in het slechtste geval zelfs een combinatie van deze.

Bovendien is bewerkt (industrieel vervaardigd of bewerkt voedsel) zo ontworpen dat je er zoveel mogelijk van eet. Zodat je weer snel een nieuwe verpakking zal kopen. Bewerkt voedsel werkt veel eerder een voedselverslaving in de hand dan onbewerkt voedsel.

Niet al het bewerkte voedsel is overigens slecht voor je. Zo is Griekse Yoghurt bewerkt voedsel maar prima verantwoord om te eten (de ongezoete variant). Koekjes zijn ook bewerkt voedsel maar deze zijn niet goed om te eten. Ze bevatten suiker, geraffineerde koolhydraten en geharde vetten. Gebruik je gezonde verstand bij het kopen van bewerkt voedsel. Hoe langer de ingrediënten lijst hoe meer argwaan je moet hebben.

2. Voeg eiwitten aan je dieet toe

Het verteren van eiwitten kost je meer energie dan het verteren dan koolhydraten. Door een deel van je koolhydraten te vervangen voor eiwitrijk voedsel verbrand je letterlijk meer calorieën, dit zonder enige inspanning er voor te hoeven verrichten.

Het eten van eiwitten zorgt er ook voor dat je eerder en langer vol zit na de maaltijd. Hierdoor eet je over de gehele dag gezien automatisch minder.

3. Zorg voor gezonde tussendoortjes

Als je al vaker een poging hebt gedaan om af te vallen dan weet je waarschijnlijk wel dat het de tussendoortjes zijn die je vaak de das om doen. Op een zwak moment grijp je makkelijk naar iets zoets zoals een reepje of koekje of iets hartigs zoals wat borrelnootjes of chips.

Zorg er daarom voor dat de ongezonde tussendoortjes het huis uit zijn als je wilt gaan afvallen en zorg er voor dat je altijd voldoende gezonde tussendoortjes in huis hebt voor de moeilijke momenten.

Het is wetenschappelijk aangetoond dat het voedsel welke je in huis hebt invloed heeft op je gewicht en eetgewoonten. Door simpelweg het ongezonde eten in huis te vervangen voor gezond eten voorkom je ongezond snacken wat een positief effect op je gewicht heeft.

Verantwoorde tussendoortjes zijn (Griekse) yoghurt, rauwkost, fruit en hard gekookte eieren.

4. Eet voedsel uit de natuur

Eet voedsel welke bestaat uit 1 ingrediënt zoals komkommer, appel, tomaat en aardbeien. Hiermee weet je zeker dat je geen eten eet waaraan suiker is toegevoegd of smaakversterkers zijn gebruikt welke ervoor zorgen dat je meer gaat eten.

Voedsel rechtstreeks van moeder natuur is voedzamer dan bewerkt voedsel. Hierdoor heb je minder nodig om je lichaam te voorzien van voedingsstoffen. Hierdoor ga je automatisch minder calorieën eten.

Het verliezen van gewicht door het eten van voedsel rechtstreek van moeder natuur is een bijwerking van deze gezondere leefstijl. Mooi meegenomen toch?

5. Drink koffie

Vaak wordt geroepen dat je beter geen koffie kunt drinken als je wilt afvallen. Uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt echter het tegenovergestelde. Koffie bevat cafeïne wat er voor zorgt dat je metabolisme met 3 tot 11% versneld. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je zwarte koffie drinkt en geen koffie met suiker of zoetjes.

Zoetstoffen kan je het beste ook vermijden. Ze bevatten weliswaar nauwelijks of geen calorieën, ze hebben wel effect op de aanmaak van insuline.

Zodra je iets zoets proeft gaat je lichaam namelijk al insuline aanmaken. Insuline staat ook wel bekend als het dik maak hormoon. Het zorgt ervoor dat je lichaam vet wil vast houden. Dat is ook de reden waarom je zo moet oppassen met suiker en geraffineerde koolhydraten. Deze laten de bloedsuiker erg stijgen waardoor je lichaam veel insuline moet aanmaken.

6. Drink water

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je alleen maar koffie drinkt en helemaal hyper wordt van alle cafeïne. Alles met mate. Behalve koffie kan je ook (groene) thee drinken en water.

Van water is wetenschappelijk aangetoond dat het helpt om calorieën te verbranden. Nadat je een halve liter water hebt gedronken verbrand je in het uur hierna 25 tot 30% meer calorieën dan anders.

Een slimme truc welke je kunt toepassen als je wilt afvallen is het drinken van water vlak voor de maaltijd. Hierdoor zit je tijdens de maaltijd eerder vol en eet je minder calorieën.

7. Vermijd vloeibare calorieën

Het slechtste wat je kunt doen is vloeibare suikers drinken zoals frisdrank, gezoete melkdrankjes, chocolade melk en vruchtensap (ja, ook vruchtensap).

Deze vloeibare suikers worden direct door het bloed opgenomen waardoor je een grote piek in het bloedsuiker krijgt. Het lichaam zal veel insuline moeten aanmaken om het glucose weer uit het bloed op te kunnen nemen. Door insuline gaat je lichaam vet opslaan en vast houden.

En tot overmaat van ramp is aangetoond dat je lichaam vloeibare calorieën niet registreert als calorieën uit vast voedsel. Hierdoor komen je vloeibare calorieën welke je drinkt bovenop de calorieën welke je eet.

8. Gebruik kleinere borden

Soms hoeft het niet ingewikkeld te zijn om af te vallen. Door kleinere borden te gebruiken verander je de manier waarop je porties ziet wat je helpt om minder te eten.

Uit onderzoek is gebleken dat mensen hun bord op dezelfde manier vullen ongeacht de grote van het bord. Bij grote borden schepte men meer op en at men meer. Tevens bleek uit onderzoek dat bij gebruik van kleine borden men minder at en toch de perceptie had meer gegeten te hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*